20170112 Leusden 1 - Het Dikke Torentje 1 (8-tal) PDF Afdrukken E-mailadres
maandag 16 januari 2017 19:07

Leusdense schakers zetten zegereeks voort!

Op donderdag 12 januari kwam het 1ste team van Het Dikke Torentje uit Eemnes naar Leusden. De Leusdense schakers waren met 5 ½ - 2 ½ duidelijk sterker dan de spelers van Het Dikke Torentje.

De overwinning kwam tot stand door winst van Ronald Staal, Dick Willigenburg, Elzo van Kampen en Peter Weijgertze. Remises van Egbert Moed, Gert-Jan Fröberg en Bert Uneken. Berry Beijer was de enige die verloor.

Ronald zorgde weer voor de eerste winst. Zijn tegenstander ging in de opening al in de fout. Dit kostte een pion. Een voorsprong die Ronald verder uitbouwde tot de uiteindelijke winst. Egbert deed zijn uiterste best, maar kon geen winstplan vinden. Dick speelde een voor hem zeer bekend thema dat hem eerst een pion opleverde en later ook de partij. Zijn tegenstander was kansloos.

Elzo zette zijn tegenstander langzaam vast en sloeg toe toen zijn tegenstander geen kant meer op kon. Peter wist de druk op te voeren op 2 paarden die elkaar moesten verdedigen. Dit werd uiteindelijk een overbelasting. Waarna Peter materiaal won en vervolgens ook de partij. De winst was binnen!

Gert-Jan sloeg een remise aanbod af omdat hij dacht net iets beter te staan met een pion meer, maar de remisemarge was net niet overschreden. Zijn tegenstander kon een loper geven tegen de laatste pion en met enkel een paard en een koning kan je niet mat zetten. Bert stond lang in de verdrukking, maar kwam uiteindelijk toch onder de druk uit. Het was alleen niet genoeg om aan winst te denken.

Berry was als laatste klaar met zijn partij. Hij kwam goed uit de opening en had in het middenspel de overhand, moest het overwicht langzamerhand uit handen geven en verloor een pion. Ook in het eindspel vond hij geen enkele kans meer om de nederlaag af te wenden.

Door de nederlaag in de 1ste ronde tegen Denk en Zet 1 blijft Leusden op de 2de plaats staan. Ook al is de bordscore van Leusden nu al overtuigend beter. Het wachten is op een fout van Denk en Zet, terwijl we zelf niets meer mogen laten liggen.

Het Dikke Torentje 1

5 ½ - 2 ½