20170202 Leusden - Zeist (Beker) PDF Afdrukken E-mailadres
dinsdag 07 februari 2017 18:40

Leusdense schakers met opgeheven hoofd uit de beker.

Op donderdag 2 februari speelden de Leusdense schakers eindelijk weer eens een thuiswedstrijd in het bekertoernooi van de Stichts Gooise Schaakbond. Dat was de afgelopen 7 jaar niet meer voorgekomen. De tegenstanders kwamen uit Zeist en zij kwamen zeer gemotiveerd met een heel sterk team. Het verschil in kracht was vergelijkbaar met onze vorige tegenstander Nijkerk. Alleen toen was Leusden favoriet. Nu Zeist.

Zeist won ook, maar niet met 4-0. Het werd een minimale 2 ½ - 1 ½ overwinning. Een stunt zat er voor Leusden beslist niet in. Al vanuit de opening hadden alle Leusdense spelers het moeilijk.

Gert Jan Fröberg had verreweg de sterkste tegenstander. Hij had geen schijn van kans en verloor. Bert Uneken werd ook snel in de verdediging gedrukt. Hij deed dat uitstekend, want zijn tegenstander kreeg geen winnend voordeel. Remise was een mooi resultaat.

Ook Berry Beijer had het erg lastig. Hij werd opgezadeld met een dubbelpion en een zwakke loper tegen een sterk paard. Toch wist hij de deur dicht te houden en mocht hij blij zijn met remise. Tot slot had ook Ronald Staal een probleem vanuit de opening. Hij verloor een pion en het leek dat hij dwars door het centrum volledig onder de voet gelopen zou worden, maar zijn tegenstander koos een ander plan waar Ronald zich voldoende tegen kon verdedigen. Ook hier werd de uitslag remise.

Weliswaar een nederlaag, maar één waar we ons beslist niet voor hoefden te schamen.

Leusden

Zeist