20170303 Wijdemeren 1 - Leusden 2 (8-tal) PDF Afdrukken E-mailadres
Geschreven door Paul Lindhout
zaterdag 11 maart 2017 06:50

Donderdag 3 maart toog ons tweede achttal naar Kortenhoef om aldaar de degens te kruisen met het eerste en enige achttal van Wijdemeren. Wij liepen helaas tegen een nederlaag aan. Jammer, want we bereikten op alle borden goede stellingen.

De uitslagen:

Wijdemeren 1

4,5

3,5

Peter Zeeman (1760)

Ronald Jaarsma (1645)

Peter Cornelissen (1443)

Paul Lindhout (1664)

Joop Selders (1384)

Tjerk Zijlstra (1548)

Cobus Bosscha (1510)

Dick de Geus (1461)

John van der Klein (1361)

Anne Bunt (1401)

0,5

0,5

T.S.M. Koopman (1331)

Pim van Kempen (-)

J.L.J. Andriessen (1247)

Marinus de Wit (1522)

Johan Verburg (1266)

Joop van den Broeke (1269)

De partijen:

Ronald maakte er op bord 1 iets moois van. Qua rating trof hij verreweg de sterkste man van de club. Dat bleek ook in de praktijk. Ronald ging voor de aanval, zijn sterke wapen, maar tegenstander wist al het gevaar te pareren en uiteindelijk het materiele voordeel te verzilveren.

Paul  kwam na 15 zetten heel goed te staan en had toen eenvoudig kunnen oogsten. Hij wist echter de stelling volledig om zeep te helpen. Tegenstander zette grote ogen van verbazing op en profiteerde gretig.

Tjerk (wit): ‘Wit speelde zeer aanvallend tegen de Pirc-verdediging van zwart. Nadat de h-lijn voor wit was geopend, was er voor zwart geen houden meer aan. Een kwaliteitsoffer leverde hem ook niets op. Wit won nadat zwart ook nog tevergeefs de dame offerde.’

Bij Dick zag het er aanvankelijk heel goed uit, als ik me goed herinner. Mooie, kansrijke stelling, maar toen ging er iets goed mis. Het leven van een schaker gaat niet altijd over rozen.

Anne (wit) opende met 1. d4 g6 2. c4 Lg7 en ontwikkelde rustig en sterk verder. Op de 26e bereikte hij een stand, waarin hij volgens Fritz had kunnen afwikkelen naar een gewonnen pionneneindspel. Door zwarts hangende pion op d6 had Anne de pionnenformatie kunnen oprollen. Met de in de partij gekozen variant moest hij berusten in remise. Maar toch een mooi half punt.

Pim had alles onder controle, won materiaal en leek eenvoudig te gaan winnen. Maar toen: Pim kon pion op twee manieren nemen en greep het verkeerde stuk. Het kostte hem dame en toren en alles. Jammer dat Pim zo weinig tijd heeft om regelmatig live te schaken. Gebrek aan routine doet hem vaker de das om. Zijn spel is dik in orde.

Marinus (wit): ‘Koningsgambiet. Zwart kwam onder zware druk op de koningsvleugel. Na grootscheepse afruil won wit een pion. Dit gaf de doorslag.’

Joop (zwart): ‘Een opening met de d-pionnen: 1. d4 d5 2. Lf4 Pf6, waarna de partij de remisegrens niet overschreed tot wit op zet 35 blunderde. Dat kostte een kwaliteit plus een pion. Drie zetten later gaf wit op in een verloren eindspel. Dit was de laatste partij, die nog aan de gang was, waarbij Wijdemeren al 4,5 punt had gescoord. Kortom geen reden om de partij nog langer te rekken.’

Op donderdag 23 maart speelt Leusden 2 thuis tegen Doorn-Driebergen 3. Dat zal weer een spannende pot worden, maar winst zit er zeker in.

Laatst aangepast op zaterdag 11 maart 2017 06:54