20170518 leusden 1 - En Passant 5 (8-tal) PDF Afdrukken E-mailadres
maandag 22 mei 2017 07:25

Mooi slotakkoord van Leusdense schakers!

Op donderdag 18 mei kwam het 5de team van En Passant uit Bunschoten-Spakenburg naar Leusden om de laatste wedstrijd te spelen in deze competitie. Voor Leusden 1 was dat om des keizers baard, maar En Passant had nog een punt nodig om zeker te zijn dat ze niet meer konden degraderen.  Het 1ste van Leusden deed haar sportieve plicht en won overtuigend met 7-1. Daarmee werd de 3de plaats een feit. Barneveld was onverwacht nog 1ste geworden en Denk en Zet 1 zakte daardoor naar de 2de plaats.

Leusden had met 41 bordpunten duidelijk individueel fantastisch gescoord. Gemiddeld goed 5 bordpunten per wedstrijd, maar het was te wisselvallig. Prachtige overwinningen werden afgewisseld met knullig verlies. Kampioen Barneveld had “slechts” 38 bordpunten, maar de 2 matchpunten meer gaven de doorslag.

Peter Weijgertze en Ronald Staal kwamen beiden remise overeen met hun tegenstanders. De rest van het team won.

Egbert Moed kwam al snel een paard en een loper voor. Voldoende voor winst. Ronald Staal was iets minder geconcentreerd in de opening en liep daarna achter de feiten aan en was uiteindelijk blij met remise. Peter Weijgertze kon ook geen voordeel forceren en moest remise accepteren.

Berry Beijer weigerde een remiseaanbod, want als vaker dit seizoen besliste hij de partij in het eindspel in zijn voordeel. Bert Uneken zorgde voor erg grote druk op de koningsvleugel. Een druk waaronder zijn tegenstander bezweek. Gert-Jan Fröberg was als gebruikelijk erg sterk met zijn paarden en won materiaal en de partij.

Elzo van Kampen kwam steeds beter te staan. Kwam een loper voor en kon de partij op vele wijzen winnen. Een mat dreiging dwong zijn tegenstander op de knieën. Als laatste won Dick Willigenburg ook. Hij zette zijn tegenstander steeds meer onder druk en won daardoor een toren en de partij.

Berry Beijer is als topscorer geëindigd met 5,5 punten uit 8 wedstrijden. Voor Dick Willigenburg met dezelfde score, maar op een lager bord en Ronald Staal met 5 uit 7.

Het slechte nieuws voor En Passant 5 is dat de concurrentie won. Die kans was ook zeer reëel. En daarmee moet En Passant het komend seizoen een treetje lager spelen.

En Passant 5

7 – 1