20171027 Muiderberg 1 - Leusden 2 (8-tal) PDF Afdrukken E-mailadres
Geschreven door Joop van den Broeke
maandag 30 oktober 2017 20:22

Muiderberg 1 - Leusden 2 (8-tal)

Met een compleet achttal en vol goede moed begonnen wij vrijdag 27 oktober aan de uitwedstrijd in Muiderberg.
Daar troffen wij een achttal met een gemiddelde elo-rating van 1422, terwijl die van ons team 1451 was.
Dat de wedstrijd tenslotte resulteerde in een gelijkspel (4 - 4) hoeft dus geen verbazing te wekken.

Door een onoplettendheid in de opening eindigde mijn partij met zwart aan bord 6 al binnen een uur met een nederlaag.
Toen even na half elf Ronald Jaarsma zijn partij in winst wist om te zetten, was de stand weer gelijk.
Enkele minuten later besloten Floris en zijn tegenstander tot Remise. (terecht, maar zonder overleg met de wedstrijdleider!)
Even na elven moest Tjerk Zijlstra zich gewonnen geven. Maar vrijwel tegelijkertijd won Dick de Geus zijn partij.
Jammer dat René Scholte zijn partij toen al niet meer kon redden. De stand werd daardoor 2,5 - 3,5.
Met nog twee partijen te gaan hadden we dus nog 1,5 punt nodig om niet te verliezen.

Beide partijen verkeerden in een tijdnoodfase met slechts enkele minuten voor de spelers op de klok.

Een eerste incident ontstond toen een van de toeschouwers van Muiderberg luidkeels zijn ongenoegen uitte toen Anne Bunt met het oog op de nog maar beperkte speeltijd een remisevoorstel weigerde: "onsportief in een potremisestelling". Enige zetten later werd overigens toch tot remise besloten, toen leek dat Hans Leenen nog goede winstkansen had.
Stand: 3 - 4

Het tweede incident ontstond toen in de partij van Hans Leenen's  tegenstander zijn Koning na een schaak naar een onreglementair veld verzette. Een van de toeschouwers melde onmiddellijk: "onreglementaire zet", waarna de speler zijn koning naar een ander veld plaatste, maar dat bleek eveneens onreglementair. Deze twee verkeerde zetten hadden de tegenstander wel aan 2 maal 10 bonusseconden geholpen, waarna zijn klok nog 57 seconden bedenktijd restte. Er werd toen wat aan de klokinstellingen verandert, waarna de koning op het enige beschikbare veld te maken kreeg met een paardvork wat een kwaliteit kostte en een totaal verloren partij opleverde, die toch nog enkele zetten werd doorgespeeld alvorens opgegeven te worden.
Eindstand: 4 - 4

Laatst aangepast op maandag 30 oktober 2017 20:25