20171207 HSG 4 - Leusden 1 (8-tal) PDF Afdrukken E-mailadres
Geschreven door Gert-Jan Froberg
vrijdag 08 december 2017 15:35

Overtuigende zege Leusdense schakers.

Op donderdag 7 december moesten de spelers van het 1ste naar Hilversum, 2 dagen na het onverwachte en plotselinge overlijden van clubgenoot Anne Bunt. Anne was een vaste waarde in het 2de team van Leusden en een gewaardeerd lid van de vereniging. Ondanks deze droevige omstandigheden is de wedstrijd tegen HSG 4 doorgegaan. Het werd een eclatante 7-1 overwinning.

Peter Weijgertze had het punt al snel veroverd. Zijn tegenstander gaf een loper weg en kon daarna opgeven. Ook Ronald Staal kreeg al snel materiaal cadeau en deed er net iets langer over dan Peter om het punt te incasseren. Elzo van Kampen was eigenlijk heel beroerd, maar wilde toch spelen. Hij deed dat zeer verdienstelijk en bereikte remise.

Dick Willigenburg had een degelijke stelling opgebouwd, maar geen aanknopingspunten om voor winst te gaan. Daarom vroeg hij de teamleider of remise acceptabel was en gezien de stand was hier geen bezwaar tegen.

Gert-Jan Fröberg stelde het 1ste matchpunt veilig. Hij stond 2 gezonde pionnen voor en na het ruilen van de laatste torens won hij ook nog een loper en daarmee de partij. Paul Lindhout was gebrand op revanche en dat lukte zeer goed. Hij zette zijn tegenstander flink onder druk en dat betaalde zich uit in winst.

Berry Beijer was de laatste maand erg slecht op dreef. Na 5 nederlagen op rij was hij blij met een degelijke overwinning. Hij sloeg het remise aanbod af en wist het eindspel met ieder 5 pionnen te winnen.

Bert Uneken had veel tijd verbruikt. Hij stond een kwaliteit en een pion voor, maar moest de kwaliteit weer teruggeven. Met nog 5 minuten op zijn klok weigerde hij stoïcijns het remise aanbod en toen zijn tegenstander een paard liet opsluiten was het gebeurd. Winst voor Bert en een 7-1 winst voor Leusden.

De volgende wedstrijd is op 11 januari thuis tegen concurrent Het Dikke Torentje 1 uit Eemnes.

HSG 4

F. Oudshoorn (1674)