Ronde 5, 3 oktober 2013
vrijdag 04 oktober 2013 14:36

Ronde 5 op 3 oktober:

Er waren 20 leden aanwezig maar Floris wilde dit keer liever op tijd naar huis dus speelde niet mee. Daarom kreeg Thijmen een bye en waren er 9 partijen.

Leo, die in de eerste ronde verloren had en daarna afwezig was, moest tegen Miriam. Zoals verwacht wist hij snel te winnen. Ronald was ook snel klaar tegen René. René speelde een voor Ronald hele bekende opening, waardoor Ronald al snel het idee had goed te staan. René verloor door een combinatie een toren maar speelde nog even door omdat hij dacht met zijn dame gevaar te kunnen stichten. De eventuele gevaren had Ronald echter al gezien, waardoor hij ze pareerde en makkelijk won.

Bert speelde tegen André en stond al vrij snel in de partij een stuk voor. Hij gaf dit niet meer weg en bleef scherp tot het einde, waardoor André geen kansen had. Gert-Jan speelde tegen Elzo en kwam een stuk tegen een pion voor. Elzo had daarentegen wel aanval. Elzo kwam erg actief te staan en doordat Gert-Jan niet had gerokeerd leek de koning in gevaar. Elzo had eeuwig schaak kunnen geven maar vergiste zich door in plaats van de dame van Gert-Jan te nemen voor schaak te gaan. Hierdoor kon Gert-Jan de dame nemen en was het over.

Anne kwam in de opening een pion achter met als doel een aanval op te zetten. Egbert speelde het echter goed en positioneerde veel stukken in de richting van Annes koning. Door de open lijnen werd de aanval erg hevig en wist Anne het niet te pareren, zodat Egbert won. Leen had het moeilijk tegen Dick de Geus en kwam al snel een pion achter. Dick speelde het nu netjes en na dameruil had Leen niks meer om voor te vechten, zodat hij opgaf.

Corstiaan speelde tegen Bram en won door een combinatie al snel een pion. Bram leek nog wat kansen te hebben maar toen zijn loper werd opgesloten was het over en kon Corstiaan het makkelijk uitspelen. Joop en Theo speelden een partij waar de kansen over en weer gingen. Joop had stukken op de open a-lijn staan en leek een gevaarlijke koningsaanval op te gaan zetten. Toen Theo echter wat stukken afruilde stond hij ineens veel beter en leek hij te gaan winnen. Even later was de materiaalverhouding echter nog steeds gelijk en werd tot de enige remise van de avond besloten.

De langste partij was de partij tussen Pim en Berry. Berry had eerder al gezegd het tegen Pim moeilijk te hebben met de zwarte stukken. Dit bleek ook vanavond! Pim stond erg actief en Berry moest in de verdediging. Nu gebeurt dit wel vaker maar in deze stelling speelde Pim zo sterk dat Berry er niets tegen kon beginnen. Even dachten de omstanders (en Pim zelf ook) dat Berry nog zou kunnen ontsnappen maar na het opspelen van de vrij a-pion was het duidelijk dat Pim zou winnen en gaf Berry op.