20140130 HSG 1 - Leusden 1 (4-tal)
maandag 10 februari 2014 12:14

Belangrijke en knappe overwinning van het viertal:

Omdat Leusden nog geen wedstrijd had gewonnen was de opstelling enigszins aangepast en nam teamleider Leen het voortouw door op het eerste bord te spelen. Op bord 2, 3 en 4 speelden respectievelijk Dick de Geus, Elzo en André.

André speelde met zwart een keurige partij en wist al rond 22.00 uur het eerste punt voor Leusden te behalen. Dick de Geus (ook met zwart) speelde minder goed. Hij kwam al snel 2 pionnen achter en wist met zijn stukken niet genoeg tegenspel te krijgen, zodat hij verloor en de stand 1-1 was.

Elzo, die voor het eerst niet op bord 1 speelde maar op bord 3, was kennelijk verlost van de druk die hij eerder voelde. Hij speelde een sterke partij waarbij hij zijn stelling steeds iets beter maakte om uiteindelijk zijn tegenstander van het bord te drukken met een goede aanval.

Als laatste was Leen nog bezig. Om als team te winnen moest hij een resultaat halen. Naar ik vernomen heb speelde Leen een sublieme partij, die in jaren zijn weerga niet kent. Zijn tegenstander kreeg geen kans om te rokeren en de toren van h8 stond daar aan het einde van de partij nog steeds! Leen stelde hem voor zulke grote problemen dat de tijd een rol ging spelen. Toen de vlag van de tegenstander viel stond Leen al een toren en een pion voor en had hij bovendien een pion op a7 die op het punt van promoveren stond.

Dit betekende de eerste overwinning voor het eerste viertal van dit seizoen. Dat dit een hele knappe prestatie genoemd mag worden is hieronder te zien wanneer de ratings vergeleken worden. Leen heeft met zijn overwinning een ratingnadeel van meer dan 300 punten overbrugt!

Hieronder de persoonlijke uitslagen met tussen haakjes de rating:

HSG 1

Uitslag