Leusden 1 (8-tal) - winnen en verliezen
dinsdag 08 december 2015 19:25

Leusdense schakers winnen en verliezen.

Op donderdag 26 november gingen de Leusdense schakers naar Driebergen voor de wedstrijd Doorn-Driebergen 2 – Leusden 1 en wonnen met 6-2. Een week later kwam het 3de team van SSC 1922 uit Soest naar Leusden. SSC 1922 leek een serieuze degradatie kandidaat maar ging wel met een 4 ½ - 3 ½ winst naar huis. De schakers uit Leusden met gebogen hoofd achterlatend.

In Driebergen waren er mooie overwinningen voor Ronald Staal, Gert-Jan Fröberg, Bert Uneken en Egbert Moed. Terwijl Berry Beijer, Corstiaan de Keijzer, Leo de Rijke en Dick WIlligenburg moesten met remise genoegen nemen. Vooral Berry moest het hoofd koel houden om niet als enige te verliezen. Hij was als laatste klaar met zijn partij. Hij blunderde al vroeg in de partij een belangrijke centrumpion weg en kon vervolgens continue met de rug tegen muur verdedigen, maar dat lukte hem uiteindelijk wel. Bert was de eerste die zijn partij beëindigde met een niet te verdedigen matcombinatie. Heel veel kan ik niet over de ander partijen zeggen, omdat ik er te weinig van heb gezien.

De wedstrijd tegen SSC 1922 begon rumoerig. Er was een Marokkaanse bruiloft in een andere zaal en het tromgeroffel en het gejoel waren niet bevorderlijk voor de concentratie. Gelukkig duurde het niet al te lang. De spelers uit Soest hadden er blijkbaar minder last van.

Ronald overzag een paardvork en verloor. Leo is bepaald niet in vorm. Ook hij verloor al snel. Bert en Berry zorgden er voor dat het weer in evenwicht kwam. Bert won erg fraai. Berry ging tegen zijn gewoonte mee in een heel avontuurlijke partij en hij had dat goed ingeschat. Hij kwam steeds meer materiaal voor, terwijl de aanval van zijn tegenstander niet doorsloeg.

Dick kwam prachtig uit de opening en leek een goede overwinning te behalen, maar hij wist de weg naar winst niet te vinden. Ook Corstiaan en Gert-Jan konden de weg naar winst niet vinden. Alle drie moesten genoegen nemen met remise. Vooral Gert-Jan kwam daar goed mee weg. Het leek op een teleurstellend gelijkspel uit te draaien. Egbert kon niet meer halen dan remise, maar de vernedering werd compleet toen hij de enige manier om te verliezen koos. De vernedering was compleet.

Wordt dit een anoniem seizoen voor Leusden of moeten we zelfs vrezen voor degradatieschaak. Op 19 januari volgt ronde 4.

Doorn-Driebergen 2 - Leusden 1
J. Pak (1690) - R. Staal (1817) 0 - 1