20161209 Muiderberg 1 - Leusden 2 (8-tal)
maandag 12 december 2016 17:04

Op vrijdag 9 december 2016 speelde ons tweede team uit tegen Muiderberg 1. Wij hadden goede hoop op een goede afloop ondanks het gemis van onze sterke spelers Hans Leenen en Ronald Jaarsma. Maar het liep anders. Kijkend naar het ratingverschil, 237 punten meer voor Muiderberg, was het ook niet zo vreemd. Lang zag het er goed voor ons uit. Links en rechts werd er materiaal veroverd. Helaas leidde dat niet altijd tot winst. In één geval werd onze man in een eindspel met een pion meer zelfs plots mat gezet. Au!

Muiderberg 1

Dolf Houtman (1680)

Paul Lindhout (1640)

Marc Norden (1665)

Tjerk Zijlstra (1484)

0,5-0,5

Bas van Teunenbroek (1615)

Theo Elschot (1562)

Ibrahim al Khwajeh (-)

Dick de Geus (1454)

Bert van Dijk (1384)

Marinus de Wit (1539)

0,5-0,5

Henk van Houtrijve (1585)

Anne Bunt (1406)

Willem van Teunenbroek (1376)

Pim van Kempen (-)

Gerrit Groenewegen (1245)

Joop van den Broeke (1306)

De partijen.

Paul (wit): Tegenstander zag op zeker moment dubbele dreiging van dame niet en verloor een pion, wat Paul een vrijpion opleverde. Toen promotie van de pion alleen nog maar was te voorkomen door zijn toren te geven, gaf zwart op.

Tjerk (zwart): “Wit merkte na afloop op: "Ik werd helemaal weggespeeld". Helaas kon zwart dat niet in een klinkend resultaat omzetten. In gedachte een prachtige combinatie werd door verwisseling van zetten een nachtmerrie. Toen de rook was opgetrokken restte een loper tegen drie pionnen. Doordat twee verbonden vrijpionnen konden oprukken naar de derde lijn werd het toch nog een spannend eindspel. Door kundig spel van wit leverde dat uiteindelijk remise op.”

Theo (wit): Gelijk opgaande partij, waar Theo uiteindelijk voordeel kreeg door open lijn te bezetten. Hij wist dit knap uit te buiten en pakte de volle winst.

Dick de Geus (zwart): “Op zet 22 raakte zwart een kwaliteit voor maar hij speelde het niet goed uit . Zet 23. g5 was te optimistisch. Daardoor kreeg wits paard op g3 opeens vleugels. Gecombineerd met een sterke witte loper op b1 stond de zwarte koning op h7 op de tocht. Van een verkoudheid werd het een griepje. De zwarte stelling stortte ineen als een kaartenhuis. Jammer maar helaas.

Marinus (wit): “Zwart viel zwaar aan op de koningsvleugel. Op de 27e zet blunderde zwart, waardoor wit de kwaliteit won. Maar omdat zwart positioneel beter stond, werd remise gegeven.”

Anne (zwart): “Voor zwart een zwakke Siciliaan door passief spel. Na zwarts e5, vervolgde wit met Pd5 en maakte binnen een paar zetten gehakt van de zwarte verdediging”.

Pim van Kempen (wit): Zijn ver opgerukte pion bezorgde tegenstander hoofdbrekens en leverde Pim uiteindelijk een toreneindspel met een pluspion op. Remise was zeker, maar natuurlijk ging Pim voor de winst. Maar toen gebeurde iets wat onmogelijk leek. Opeens stond hij mat op de h-lijn. Een domper.

Joop (zwart): “Na een Reti-opening (Pf3, d5) volgde een gelijk opgaande strijd met zwart steeds licht in het voordeel, totdat ik rond zet 23 even niet oplettend genoeg was en er een loper van mij ingesloten raakte. De loper ging verloren tegen een pion, waarna wit het goed uitspeelde, en ik op zet 34 mijn hopeloze verzet staakte.”

Eerstvolgende wedstrijd is op 19 januari 2017, thuis tegen Amersfoort 4. Wij spelen dan hopelijk weer op volle sterkte en gaan er natuurlijk weer keihard tegenaan. Dat is ook wel nodig want Amersfoort staat tweede en wil vast nog treetje hoger zien te komen.

Laatst aangepast op maandag 12 december 2016 17:12