Ronde 24, 1 maart 2018
woensdag 07 maart 2018 18:44

Ronde 24 op 1 maart

Voor de beker: zie speelschema

De partijen:

Beker

Peter Weijgertze (s) – Egbert Moed

Wit kreeg in een Franse partij aanval. Zwart vond niet het juiste spel. Na een pion verlies werd het loperpaar te sterk en zwart gaf op.

Huiscompetitie

Bert Uneken (s) – Paul Lindhout

Boedapester Gambiet waarin zwart op de vijfde zet zijn paard op g4 verblunderde en meteen opgaf. De snelste partij van de avond.

Gert-Jan Fröberg (s) – Elzo van Kampen

Nimzo Larsen. Zwart liet toe dat wit zijn toren op g3 kreeg, en 1 zet later zijn dame op g4. Dit zorgde voor te veel druk op de koningsstelling, na een paardoffer op g6 zorgde alle stukken voor een ondekbaar matnet.

Berry Beijer (s) – Bram Smakman

Wit kreeg de ruimte om heel agressief te spelen, won getruukd een stuk tegen een pion. Hield eenvoudig de verdediging dicht en sloeg daarna genadeloos toe.

Willem Grünbauer (s) – Ronald Staal

Spannende partij, waarbij wit even een mooi initiatief had, maar zwart kwam er toch uit. In tijdnoodfase (wit) en een stuk voor bood wit remise aan die door zwart werd geaccepteerd.

Floris Dorrestijn (s) – Dick Willigenburg

Wit kwam al gauw in een probleemstelling maar zwart nam toen niet het voordeel dat hij kon halen. Desondanks zorgden de beter gepositioneerde stukken van zwart voor de overwinning.

Joop van den Broeke (s) – Tjerk Zijlstra

Een gesloten Siciliaan. Gelijk opgaand tot wit overmoedig wordt wat een pion had moeten kosten. Twee zetten later maakt zwart een foutje waardoor de witte Dame zijn stelling binnen kon dringen, en samen met een opgerukte pion de zwarte koning in een niet meer te dekken positie kon dwingen. Zwart gaf toen op.

Dick de Geus (s) – Theo Elschot

Siciliaans. Ondanks een stroef begin kwam er rond zet 20 vuur in het spel. Een dubbele dreiging (loper en dame) op pion g7 leek gevaarlijk maar zwart kon via Ph5 de verdediging in stand houden. Remise.

Ronald Jaarsma (s) – Benoit Meijer

Wit speelde een geweigerd damegambiet waarbij er een pionnenoffensief ontstond en de druk op zwart toenam. Na een lang eindspel kon wit door overwicht winnen.

Rob Bijlsma (s) – Marc Dohmen

Na een gelijk opgaande partij met wisselende kansen zag wit met een pionnen opmars kans mat te zetten.

Komende donderdag speelt het 1e achttal thuis.