20180524 Leusden 1 - En Passant 4 (8-tal)
maandag 28 mei 2018 19:37

Leusdense schakers missen kampioenschap

Op donderdag 24 mei kwam En Passant 4 uit Bunschoten-Spakenburg naar Leusden voor de laatste wedstrijd van het seizoen. Leusden kon kampioen worden, maar de lat was al erg hoog gelegd. Concurrent Oud Zuylen Utrecht 4 had met 7-1 gewonnen, waardoor Leusden met minimaal 6 ½ - 1 ½ moest winnen om kampioen te worden. En Passant was beslist niet bereid om zich naar de slachtbank te laten leiden en kwam met de sterkste opstelling die mogelijk was naar Leusden. Als ze deze opstelling het hele seizoen hadden gehad, dan waren ze een serieuze kandidaat geweest voor het kampioenschap. Ze wonnen dan ook met 5 ½ - 2 ½ van Leusden.

Leusden kwam nog wel op voorsprong door de winst van DickWilligenburg. Maar toen was het al duidelijk dat Leusden het heel erg moeilijk zou krijgen. Kansloze nederlagen van Paul Lindhout, Ronald Staal, Berry Beijer en Gert Jan Fröberg zorgden voor een 4-1 voorsprong voor En Passant. En een einde van elke ambitie van Leusden.

Elzo van Kampen won terecht en Peter Weijgertze moest genoegen nemen met remise, waar winst tot de mogelijkheden behoorde. Ook Bert Uneken verloor waar een remise of zelfs winst een reële mogelijkheid was. Was het de druk of de opstelling van En Passant. We zullen het nooit weten, maar meer dan een 2de plaats voor Leusden zat er niet in. Een licht gevoel van competitievervalsing blijft als kater over. Maar goed, de strijd hebben we toch al in een eerder stadium verloren.

Tegen Ons Genoegen en Oud Zuylen Utrecht zelf hebben we de mogelijkheden niet verzilverd, die er wel waren.

Ons Genoegen 4

2 ½ - 5 ½