20181012 Laren 1 - Leusden 1 (8-tal) PDF Afdrukken E-mailadres
woensdag 17 oktober 2018 18:24

Onverwacht goede start Leusdense schakers.

De nieuwe competitie is van start gegaan. Niet langer als SGS competitie, maar na fusie van drie regionale bonden is het de SOS competitie geworden. Doordat de KNSB een extra landelijke klasse is gestart mogen spelers zowel landelijk als regionaal spelen. Dat heeft toch tot gevolg gehad dat er minder regionale teams actief zijn, waardoor Leusden onverwacht toch is gepromoveerd naar de 1ste klasse.

De start voor Leusden 1 was afgelopen vrijdag 12 oktober in en tegen Laren 1. We gingen erheen met het idee dat we op moesten passen voor een grote nederlaag. Laren was immers afgelopen seizoen net niet gepromoveerd en de ratinglijst liet zien dat ze veel sterkere spelers hadden. Echter niet al die spelers zijn aangemeld voor hun 1ste team. Leusden ging dan ook naar huis met een riante 5 ½ - 2 ½ overwinning.

Berry Beijer ging akkoord met het remise aanbod dat hij kreeg. Daarna wonnen op rij Paul Lindhout, Gert-Jan Fröberg, Ronald Staal en Peter Weijgertze. Paul, Gert-Jan en Peter bouwden alle drie een mooie stelling op en wonnen steeds meer materiaal, waarna de winst eenvoudig kon worden binnen gesleept.

Ronald won op een voor hem kenmerkende wijze met een enorme aanval, waarbij hij rustig stukken liet slaan die niet meededen aan de aanval. Hij stond wel materiaal achter, maar mat beslist toch altijd de partij en zijn aanval eindigde in mat.

De punten waren binnen, waarna Bert Uneken besloot zijn tegenstander te feliciteren. Hij had inmiddels materiaal verloren en hij had geen tegenkansen meer om nog iets te forceren. Elzo van Kampen speelde een verschrikkelijk scherpe partij, waarin hij echt uit moest kijken dat hij niet pardoes mat zou gaan. Hij speelde het fantastisch en won steeds meer materiaal, totdat zijn tegenstander inzag dat verder spelen nutteloos was.

Hans Leenen wilde geen bloedeloze partij spelen en ging fraai ten aanval. Kwam weliswaar een kwaliteit min een pion achter, maar had voldoende mogelijkheden om remise te houden. Hij ging toch verder forceren en dat pakte helaas niet goed uit. Hij verloor.

Laren 1

2½ - 5½