20190404 Leusden 1 - BSG 2 (8-tal) PDF Afdrukken E-mailadres
woensdag 01 mei 2019 17:16

Leusdense schakers blijven in de 1ste klasse

Met nog 2 ronden te gaan is het 1ste team van de Schaakvereniging Leusden zeker van lijfsbehoud in de 1ste klasse. Op donderdag 4 april kwam het 2de team van het Bussums Schaak Genootschap op bezoek in Leusden. Leusden was op basis van rating favoriet en heeft deze rol schijnbaar achteloos waargemaakt. Het resultaat: een 6-2 overwinning.

Vrij snel achter elkaar zorgden Peter Weijgertze, Ronald Staal en Gert-Jan Fröberg voor een 3-0 voorsprong. Peter sloeg vanuit een degelijke verdediging toe. Ronald had al vanuit de opening een prachtige partij. Een partij zoals je die graag speelt. Lekker aanvallen zonder de tegenstander een tegenkans te geven. En Gert-Jan had al snel materiaal gewonnen en zoiets geeft hij niet meer weg.

Hans Leenen stond wel iets beter, maar meer dan remise zat er niet in. Alhoewel achteraf bleek hij een winstvariant gemist te hebben. Bert Uneken was de enige die heel lang onder druk stond en dat ook niet voldoende kon pareren waardoor hij verloor. Paul Lindhout zorgde voor het 1ste matchpunt door remise te accepteren.

Elzo van Kampen zorgde voor de winst. Lang ging het gelijk op, maar hij trok toch aan het langste eind. Berry Beijer heeft tot 4 keer toe een remiseaanbod afgeslagen. Eigenlijk onsportief gedrag van zijn tegenstander, maar het bracht hem niet van zijn stuk. Hij vond dat hij gewonnen stond en wilde dat bewijzen. Hetgeen hij ook deed.

Met nog 2 zeer moeilijke wedstrijden te gaan is het goed te weten dat er niet meer gedegradeerd kan worden. Dat geeft veel rust. Ook de huidige 6de plaats blijft vrijwel zeker gehandhaafd.

BSG 2

6 – 2

Uneken, B. (Bert) (1828)

Kuijper, D. (Daniel) (1717)