20191113 Schaakstad Apeldoorn 1 - Leusden 1 (8-tal)
zondag 17 november 2019 19:44

Leusden schakers met lege handen

Op woensdag 13 november gingen de schakers van Leusden 1 naar Apeldoorn. De wedstrijd Schaakstad Apeldoorn 1 – Leusden 1 stond op het programma. Op basis van rating zouden de teams vrijwel even sterk zijn. Het werd ook een spannende strijd waarin Apeldoorn aan het langste eind trok en won met 4 ½ - 3 ½.

Winst was er voor Bert Uneken, Gert-Jan Fröberg en Willem Grünbauer. Remise voor Berry Beijer en nederlagen voor Ronald Staal, Peter Weijgertze, Paul Lindhout en Dick Willigenburg.

Gert-Jan opende sterk en kreeg een aanval dwars door het centrum en deze sneed als een mes door de boter. Het leverde zoveel materieel voordeel op dat zijn tegenstander het opgaf. Daarna was het Paul die verloor. Het leek gelijk op te gaan, maar na afloop was Paul absoluut niet te spreken over zijn spel.

Peter had ook een lastige avond en kwam al snel in de problemen. Deze waren zodanig dat hij er niet meer uitkwam. Ronald leek net als de vorige wedstrijd tegen een sterke tegenstander op remise af te stevenen, maar ergens ging het mis, waardoor hij toch verloor.

Willem had een heel leuke avond. Tegen een sterkere speler kreeg hij snel grip op de partij en won materiaal en dat bleef hij uitbouwen zonder zelf in de problemen te komen. Dick leek met een kwaliteit voor goed zaken te doen, maar vanaf de zijlijn leek hij wat passief te spelen, waardoor hij toch in de problemen kwam. Deze werden zo groot dat het fout ging.

Bert had ook een mooie partij met veel complicaties. Hij maakte het fraai af. Berry stond ook materieel voor, maar moest alle zeilen bijzetten om de aanval van zijn tegenstander af te slaan. Die aanval bood voldoende compensatie, waardoor hij tegen zijn zin remise moest accepteren. De klok speelde ook een rol in de beslissing. Beide spelers hadden minder dan 20 seconden bedenktijd.

Op 12 december is onze volgende wedstrijd thuis tegen Zwolle Zuid Schaakt 1.

Schaakstad Apeldoorn 1

S.V. Leusden 1

4½ – 3½

G. van Belle (1874)